Wednesday, November 19, 2014

BAGINDA MUCHTAR @ BBM: "Aku" (Dalam Sajak) Kandung Mengandung dan Menanggung - page 197



Kandung Mengandung Dan Menanggung

Sewaktu Aku dikandung
Oleh ibu yang mengandung
Maka selain dari beruntung
Ibu juga menanggung

Setelah Aku dilahirkan
Yang dikandung telah menjadi kenyataan
Dan setelah Aku dibesarkan
Aku sendiri yang menjalankan kehidupan

Hidupku tidaklah begitu susah
Mencari wang tidaklah begitu payah
Hanya kerana sifatku suka mengalah
Kebenaranku dianggap orang salah

Aku mulai merenung
Mengenangkan nasib untung
Aku yang tadinya dikandung
Setelah melahirkan yang mengandung

Kalau tadinya aku dikandung
Untuk itu ibu menanggung
Setelah melahirkan yang mengandung
Maka aku pula yang mengandung

Sama-sama mengandung
Berlainan kandungan
Sama-sama menanggung
Berlainan pula penanggungan

Yang dikandung ibu ku
Dilahirkan sebagai seorang manusia
Yang terkandung padaku
Sebelum lahir, masih terahsia

Orang akan tetap menanggung
Sebelum lahir yang dikandung
Kandung, mengandung dan menanggung
Yang menanggung yang mengandung

Melalui ini dianjurkan
Kepada seluruh insan
Lahirlah untuk kedua kali
Sebelum maut datang mendekati

Kelahiran pertama
Keluar dari rahim bonda
Kelahiran kedua
Memancar dari yang ada

.

No comments:

Post a Comment