Wednesday, November 19, 2014

BAGINDA MUCHTAR @ BBM: "Aku" (Dalam Sajak) Telah aku temui itu jalan - page 193



Telah Kutemui Itu Jalan

Sama-sama berjalan
Orang berjalan, Aku pun berjalan
Berlainan arah tujuan
Ada yang ke kiri dan ada yang ke kanan

Aku lihat banyak pula orang lain berjalan
Dengan tak tentu arah tujuan
Mereka berjalan, asal berjalan
Dari siang sampai malam

Bila malam telah mendatang
Mereka kembali pulang
Seperti ayam pulang ke kandang
Kerana hari telah petang

Aku pun pernah berjalan
Seperti orang lain berjalan
Suatu perjalanan yang tak memuaskan
Yang penuh dengan godaan dan cubaan

Pernah aku tergoda
Dan pernah pula aku teraniaya
Apa yangku alami itu seksa
Sebagai penebus dosa?

Tergoda, teraniaya
Seksa – dosa
Telah kualami itu semua
Dalam menempuh kehidupan sebagai manusia

Setelah segala sesuatunya berjalan
Dengan ketentuan dari Tuhan
Aku harus berkorban
Korbankan perasaan dan kehilangan

Dia "kekasih ku" telah pergi
meninggalkan aku seorang diri
di hadapanku sendiri
tak ada orang lain sebagai saksi

Semanjak aku ditinggalkan
Seorang diri dalam kesepian
berfikir keluar dan ke dalam
mempertahankan kebenaran

Kebenaran ada padaku
Bnayak orang tak mengenal aku
lain pandangan orang padaku

Lain pegangan orang, lain pula pegangan ku
lain jalan orang, lain pula jalanku
jalan orang jalan berisi
yang mengisi aku sendiri

Akhirny aaku temui itu jalan
jalan bagiku yanbg telah ada semenjak dari dalam
Yaitu jalan kehidupan
yang dapat aku rasakan.

.

No comments:

Post a Comment