Wednesday, November 19, 2014

BAPAK BAGINDA MUCHTAR @ BBM: Ada Tiada Tidak Ada Tiada Ada - page 38



       Dan dengannya, pada jalannya, aku menemui, Tuhan yang sebenarnya, YANG MAHA ESA, Tuhan ku, tiada yang lain daripadanya melainkan ALLAH. 
  

         Dan bagaimana caranya aku bertemu dengan Dia Yang Maha Besar itu, tak dapatlah Aku menceritakannya, kerana perjalananku dengannya, diriku yang berasal dari Sana ialah dari:
Ada ke tiada                               
Tiada ke tidak ada                     






          Di tidak ada itu, aku tak dapat mengatakannya lagi, kerana segala apa yang ada padaku sudah tak ada lagi, jadi apa yang akan aku katakan.


        Dan dalam perjalanan kembali :
                                              dari :   Tidak ada kepada tiada
                                         Tiada kepada ada.









          Pengalaman perjalanan yang berulang-ulang memberi keyakinan di saat-saat itu Aku sudah di SANA pulalah Aku di dalam tidak ada itu timbul menjadi Ada guna untuk mengadakan "PENGAKUAN" dengan melafaskan DUA KALIMAH SYAHADAT berulang-ulang 3 kali.


          Dan itulah AKU sekarang yang tadinya dilahirkan, telah melahirkan pula. Dilahirkan Aku sebagai seorang manusia dan aku  melahirkan kandunganku yang penuh  
 R  a  h  s  i  a .


      Aku dudukkan Diri ku ditempatnya. Duduk ku duduk menantikedatangan sesuatu yang lahir dan yang batin. DAN penyelesaian segala sesuatu yang mendatangi ku itu, ku selesaikan dengan ilmu ku yang terrahsia itu dan kesimpulannya penyelesaiannya ialah tahu mendudukkannya pula pada tempatnya.


    Dan adalah aku hidup sebagai seorang musafir yang sentiasa dalam pengembaraan, dalam perjalanan, kerana perjalanan ku belum sampai di batasnya.
  


Aku duduk tetapi berjalan. Perjalanan lahir yang bisa dilihat orang dan perjalanan yang tidak bisa diketahui dan dilihat orang yaitu perjalanan dengan memegang Rahsia yang sedikit.



DIA mengetahui yang tak diketahui orang "



Pahlawan ku bukan - pujangga ku pun bukan.

Hanya musafir . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
Cacat tubuh beta -  letih tak berdaya.
Tetapi tetap bekerja . . . . . . . . . . . . . . . . 

Semoga sumbangsih ku

Menambah sari ilmu
Harum taman pertiwi ibu





.

No comments:

Post a Comment