Wednesday, November 19, 2014

BAPAK BAGINDA MUCHTAR@ BBM: Mau apa aku? - page 135

Mahu Apa Aku?

   Sewaktu aku menganggap badanku yang aku, aku ingin hendak menjadi orang berpangkat, kerja di kantor. Ini telah ku perdapat, akan tetapi aku tidak berasa puas.

     Sewaktu aku dapat mengenal diriku sendiri, aku ingin hendak berbuat baik sebanyak mungkin terhadap orang banyak dengan membelakangkan kepentingan sendiri. Ini telah ku lakukan, dan sudah banyak pula orang yang menjadi baik. Melalui gerak tanganku. 

      Dan aku belum berasa puas.


     Aku berjalan terus dan aku jalani terus diriku sendiri di dalam dan akhirnya aku temuilah "a’"-ku yang sebenarnya, iaitu tempatnya di pertemuan kiri dan kanan dan letaknya padaku jua. 


    Dan semenjak itu aku mahu lebih banyak lagi berbuat baik dari yang sudah-sudah dengan tak mengenal waktu siang dan malam, bergerak di bidang ku sendiri, memberi dan menerima, sampai-menyampaikan, jadi-menjadikan dan untuk itu aku menjadi seorang pengembara yang musafir yang sentiasa di mana berada mengadakan pengakuan untuk mendapat Pengakuan dari seorang hamba terhadap Khaliq-nya; pengakuan terhadap Rasul-Nya yang penghabisan, Muhammad s.a.w.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

     Aku mahu hidup sederhana, tetapi mencukupi dan tidak mengemis. Aku mahu semua orang mengerti padaku, dapat memahamiku dan tahu padaku. 


      Yang aku inginkan benar ialah "bahagia", bahagia lahir, bahagia batin, kerana aku mahu membahagiakan orang pula sejak dari dunia sampai akhirat. 


     Aku ingin ke mana aku pergi mendapat sambutan yang pantas hendaknya dari segala gulungan lapisan masyarakat, walaupun di mana sahaja bumi Tuhan ini aku pijak.


   Aku ingin hidup sebagai seorang manusia yang wajar dan layak berpunya dan mempunyai, dicintai dan menyintai, dicukupi dan mencukupi, mendapat penghargaan dan penilaian yang pantas sesuai, dengan harga dan nilainya ilmu pengetahuanku yang aku perdapat berdasarkan pengalaman-pengalaman dan petunjuk-petunjuk yang aku terima.


    Aku ingin memperdalam ilmu pengetahuan ini dengan tujuan sampai serba tahu dan serba punya dan serba bisa, untukku jadikan amalan ku sebagai pengabdian ku terhadap Tuhan Yang Maha Esa, terhadap Nusa dan Bangsa.


     Aku ingin ilmu pengetahuanku ini berkembang di mana-mana, turun temurun sampai ke anak cucu di kemudian hari dan yang sangat kuinginkan pula ialah mendapat turunan seorang anak laki-laki yang akan mewarisi warisan yang telah aku terima ini.


.

No comments:

Post a Comment