Wednesday, November 19, 2014

BAPAK BAGINDA MUCHTAR@ BBM: Siapa Aku - page 201


SIAPA AKU?

"Dia" memberiku "Hidup". Hidupku bergantung pada-Nya, suatu pemberian dari Yang Maha Pengasih. Maka hiduplah Aku sebagai kekasih dari Yang Maha Pengasih. Dan Hidupku terjamin. Jaminannya ialah: DIA menghidupkan Aku. Maka duduklah aku di tempatku. Dan semenjak itu berjalanlah kehidupan di dalam badan diriku. Dan jadilah aku menjadi seorang manusia yang dihidupkan. 


Siapa aku? Mau apa aku? Dan hendak ke mana aku? Sebagai seorang manusia Aku harus menjalankan kehidupan sendiri di "perantauan" ini. Ya, memang Aku seorang perantau, seorang pengembara, mengembara sebagai seorang "musafir". Dalam perjalanan pengembaraanku, banyak sudah aku berbuat dan telah banyak pula telah aku lakukan. 


Adakalanya perjalananku sebagai seorang tua, berjalan dengan sebuah lentera (lampu) di tangannya, yang sentiasa berjalan terus siang dan malam, yang mana dengan lentera yang ada di tangan itu, aku mendekati seseorang atau setiap orang yang aku temui seolah-olah ada sesuatu yang aku cari. 


Yang anehnya, biasanya seseorang memakai lentera pada malam hari, akan tetapi dalam perjalanan pengembaraan, aku memakainya bukan malam saja, juga siang hari sehingga adakalanya menjadi ejekan dan tertawaan orang-orang yang melihat tindak-laku perbuatanku itu. 


Seolah-olah mereka itu mengatakan, “Apa juga yang dicari orang tua itu, pada siang hari bolong dia masih memakai lampu?”

Apa betulkah tindak-laku perbuatanku itu ada mencari sesuatu???? Hanya yang tahu juga yang akan dapat mengetahuinya. Dan aku akan mengatakan:

“BERLAINAN PANDANGAN DAN PENGLIHATAN"


.

No comments:

Post a Comment